loading...
Latina
Ali بازدید : 49 1394/04/05 نظرات (0)

دسته: مدیریت

حجم فایل: 46 کیلوبایت

تعداد صفحه: 18

چكیده:

بازار یكی از نهادهای اصلی نظام اقتصادی اسلام است. از ویژگیهای عمده بازار اسلامی می‌توان به آزادی ورود و خروج، تبادل صحیح اطلاعات، محدودیت تبانی و سازش برای تعیین قیمتها، محدود بودن سود، عدم انحصار خرید و فروش، رقابت همراه با تعاون و اخلاقی بودن بازار اشاره نمود. با توجه به ویژگیهای بازار اسلامی، اخلاق و دولت دو عامل اصلی و موثر برای كنترل بازارند. عامل اخلاق و ایمان، مبادله كنندگان موجب می شود كه تقاضا و عرضه كالا ها و خدمات مطابق با مصالح واقعی جامعه باشد. دولت با نظارت مستمر و دخالت به گاه لزوم به حمایت از قیمتهای طبیعی و غیرظالمانه می پردازد تا مصالح عمومی تامین گردد. تاریخ مسلمانان نشان می دهد كه دولتهای اسلامی به بازار و مكانیسم تعیین قیمتها توجه ویژه ای داشته اند. امروزه تبلیغات، ركن اساسی معاملات شمرده می شود و در بازارهای دنیا، سخت متداول است. اسلام با تبلیغات مخالفت ندارد ولی با فریبكاری یعنی با تبلیغات دروغ به سختی مخالف است. مسلمانان درستكار گذشته، بر این آموزش چنان استوار بودند كه گاهی به مبالغه دچار می شدند و به گمان آنكه از متاع خود ستایشی نابجا كرده اند، از معامله باز می ایستادند!غزالی می نویسد: “حكایت است از یونس عبید كه وی خز فروختی و صفت نمی كرد. یك روز سفط یعنی جامه دان، فراز كرد بر خریدار و شاگرد وی گفت: یا رب مرا از جامه های بهشت كرامت كن! او سفط بیفكند و آن خز نفروخت، ترسید كه این ثنا باشد بر كالا”پیامبر (ص) بر درستكاری مسلمانان در بیع و شری، اصرار داشت و از صورت های گوناگون خدعه و نیرنگ در داد و ستد نهی می كرد، تا آنجا كه محدثان آورده اند: “پیامبر، در كار معاملهاز نجش منع كرد” و نجش آن است كه كسی خود را آماده خرید كالایی نشان دهد با بهایی سنگین! تا دیگران را برای خرید آن به رغبت افتند در حالی كه نیت وی به دست آوردن كالا نباشد بلكه بخواهد به فروشنده سودی رساند یا بر خریدار، زیانی وارد سازد”بازار مسلمانان همچون بازار یهود، جای حیله های نامشروع نبود، زیرا پیامبر اسلام (ص) كار یهودیان را ناروا شمردهو فرموده بود: “خدا یهودیان را از رحمتش دور كند چرا كه خوردن پیه چهارپایان بر ایشان حرام شد ولی آنان حیله زدند و پیه را فروختند و بهایش را خوردند”باز پیامبر (ص) فرمود: “خدا چون چیزی را حرام كند، بهایش را نیز حرام كند”به پیروی از رسول خدا (ص) خلفاء نیز می كوشیدند تا بازار مسلمانان را از حرامخواری و فریبكاری پاك نگاه دارند. زمخشری در كتاب “ربیع الابرار” آورده است: “روزی علی (ع) به بازار رفت و بر دكه قصابان بایستاد و گفت: ای گروه قصابان، هركس كه بر گوسفندی بدمد تا آن را فربه جلوه دهد، از ما نیست!”

خرید

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6184
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 128
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 276
  • آی پی دیروز : 81
  • بازدید امروز : 2,067
  • باردید دیروز : 147
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,578
  • بازدید ماه : 5,166
  • بازدید سال : 29,261
  • بازدید کلی : 654,508