loading...
Latina
Ali بازدید : 70 1394/01/05 نظرات (0)

دسته: فقه و حقوق اسلامی

حجم فایل: 38 کیلوبایت

تعداد صفحه: 13

چکیده:

«ونفس وما سویها فالهمها فجورها وتقویها قدافلح من زكیها و قد خاب من دسیها» (شمس: 7 – 10)

از آیات استفاده مى‏شود كه فلاح انسان در گرو تزكیه نفس است و «فلاح‏» همان سعادت و كمال نفس انسانى است; از این نظر كه موجب رستگارى و رها شدن انسان از گرفتاریهاست. از آن نظر كه موجب دستیابى به خواسته‏هاست «فوز» و از نظر اینكه مطلوب ذاتى است «سعادت‏» نامیده مى‏شود.

ارتباط بین اعمال نیك و سعادت نفس

تا آنجا كه از آیات و روایات به دست مى‏آید، رابطه بین تزكیه و فلاح یا بین ارزشهاى اخلاقى، سعادت حقیقى و كمال نهایى انسان تنها یك رابطه قراردادى محض نیست، بلكه خداى متعال روابط على و معلولى را به طور تكوینى، جعل كرده و این امر غیراز قرارداد اعتبارى محض است. خداوند معلولها را به دنبال علت‏به وجود مى‏آورد و علتها وسایطى براى تحقق آنها هستند. این رابطه را خود او ایجاد كرده است. ولى معناى این سخن وجود سنخیت‏بین علت و معلول و بین وسیله و ذى‏الوسیله است، نه اینكه صرف قرارداد بدون ارتباط واقعى باشد.

خرید

مطالب مرتبط

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 6184
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 128
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 267
  • آی پی دیروز : 81
  • بازدید امروز : 1,647
  • باردید دیروز : 147
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,158
  • بازدید ماه : 4,746
  • بازدید سال : 28,841
  • بازدید کلی : 654,088